torsdag den 28. juni 2018

Jeg sætter min hat som jeg vil (Noget om studenterhuer)

Den er stensikker hvert år. Diskussionen om studenterhuerne, hvilken der er den rigtige og hvilke, der er plagiat, svindel og humbug. Og hvert eneste år lander jeg lige midt imellem enig og uenig, dog med en hældning mod et brølende enig.


Hvis der er noget jeg krummer tæer over, så er det uddannelsessnobberi. Der er sgu ikke nogle uddannelser eller skoler, der er bedre end andre. Og Hellerupsnobber, der udtaler sig med fnys i dialekten om håndværkeruddannelser, burde efter min mening nægtes mulighed for at tilkalde en VVS-mand, når de har stoppet deres afløb med champagnepropper og foie gras forstoppelse.

Men hvad med huesnobberi? Er det et begreb og hvis ja; er det i orden at insistere på at holde fast i traditioner?


Ja, for helvede.


Jeg kan godt forstå, at alle der har fuldført en uddannelse ønsker at fejre det symbolsk. Det manglede sgu da bare. Og derfor bliver jeg hvert år lidt pyller i hjertet, når hue-debatten blusser op og hvor der sidder nogle køkkenaasistenter med deres gule hue og føler sig trådt på og talt ned til. Deres uddannelse er alt andet end ligegyldig. Og ingen fortjener at føle, at de er mindre værd end en ph.ét-eller-andet.
Men så giv dem da noget andet for at markere deres fuldførte uddannelse. En gylden grydeske? Et gyldent forklæde. Ét eller andet. Bare ikke en studenterhue.

En studenterhue er ikke til en færdig uddannelse. Den er til personer, der har gennemført en studieforberedende ungdomsuddannelse og som giver dem adgang til at læse på en videregående uddannelse. En gymnasial uddannelse. STX'er, HF'er, HTX'er, EUX'er og HHX'er er hue-berettiget. Det er ikke snobberi. Det er fakta.

Så stop nu med det hue-misbrug.

En pædagog skal ikke have en studenterhue. Stik ham/hende en lilla ble om hovedet. Det er sjovt og mere sigende. Sosu-hjælpere &-assistenter skal heller ikke have studenterhue. Giv dem en forgyldt rolator/kanyle/bækken....et eller andet, der symboliserer deres fag.
Frisørerne kan få en forgyldt saks, kokkene en kokkehue, slagterne en bowlerhat, landmændene en mini-traktor eller mejetærsker, murerne en murerske, integrationsmedarbejdere en burka og fortsæt selv.

Det er da at tage pis på deres uddannelse/arbejde at stikke dem en studenterhue. Og det er fuldkomment unødvendigt, når de har alle muligheder for at lave deres egne traditioner. Og det ville i øvrigt være langt sejere.

En færdiguddannet SOSU-assistent tøffer jo ikke ud efter endt uddannelse og snupper et underbetalt studenterjob 12 timer om ugen.




Men altså...hey! Hvis det skal være på den måde, så vil jeg også have en hue!