lørdag den 3. september 2016

Jeg kan GODT lide Silkeborg

Jeg tror bare, jeg står ret alene om mine grunde til at elske Silkeborg. For hele byen er åbenbart ramt af asfalthjerne og står nærmest i kø for at pisse i bukserne af glæde over motorvejen, der åbner næste weekend. For så skal der festes. Og det er åbenbart (og sørgeligt nok) Silkeborgs nye image. Byen, hvor vi har det bedst, når vi har druknet leveren i fadøl og andre alkoholiske drikke.

Tag ikke fejl. Jeg sætter sgu selv pris på en tipsy lever og hjerne. Det er sgu da temmelig hyggeligt at være i godt selskab og drikke sig glade)re) sammen. Og jeg ville da også være lidt æv over, hvis Silkeborg var en soveby.
Men jeg mangler noget substans. Og jeg passer mindre og mindre ind hos flertallet, som åbenbart har nulstillet deres dåbsattest og nærmest lever og ånder for den næste byfest, mens de er i gang med den nuværende byfest.

Jeg orker det ikke. Jeg synes det er pinligt, hvis fest og alkohol er det eneste Silkeborg kan finde ud af at markedsføre sig med. En smule prolle, faktisk.


Lokalradioen har et reklame for motorvejsåbningen pt. Og der bliver åbningen kaldt for - og jeg citerer: "Den største historiske begivenhed i Silkeborg nogensinde".


Ærligt talt, nogen burde altså blive lidt voksne. Bare lige en snert. Der må vel for fanden være grænser for, hvor meget man skal gå op i at være "Bilernes By".
Godt nok er Silkeborg ung og vælter sig dermed ikke i flere kapitler om historiske begivenheder. Men vi har sgu nogle. Og dem er der godt nok mere kultur og substans over end en skide motorvej.

Jeg elsker Silkeborg for deres lokale bands og talenter, for naturen, for søerne og bådene, for Arnakkekilden, for Silkeborg Bad og den sindssyge spændende historie den har, for kunsten, for jazzen. Men fandeme ikke for antallet af fester eller for motorvejen, som i mange andre byer er en stor joke og noget folk gør grin med.


Det er fair, at folk glæder sig. Det kan jeg godt forstå. Hvis jeg var pendler, ville jeg også glæde mig skide meget til den vej åbnede. Men lad nu være med at gøre det til mere end det er. Det er simpelthen grinagtigt. Og mens resten af verden for altid vil huske 9/11 for noget, der for altid være være i toppen af historiebøgerne, vil Silkeborgenserne fremover huske 9/11 for dagen, hvor motorvejen åbnede og dagen, hvos de havde groteske tømmermænd. Wow.



Radioen tæller ned hver dag. "Nu skal vi kun sove xxx gange, før motorvejen åbner". Jeg tæller også ned. Nu skal jeg kun sove otte gange mere, og så kan Silkeborg vende tilbage til normale tilstande igen.