tirsdag den 23. maj 2017

Hvis min psyke knækker, opsøger jeg en psykolog. Og ikke den autodidakte af slagsen

Det kommer sådan i bølger, som med alt andet. Modediller. Diller. The new black.  Og seneste skud på stammen, er englehviskere, selvlærte clairvoyanter, åndehviskere (eller noget i den stil), Sexologer, Nada (og nåle sådan generelt) og selvfølgelig, som rosinen i pølseenden: Coaches.

Og bevares; jeg siger ikke, at der ikke findes nogle gode af slagsen. For selvfølgelig gør der det. Der er bare langt imellem dem og der er alt for mange om buddet. For dét er det nye sort: At lege psykolog og tage lige så mange (hvis ikke mere) penge for det, som en psykolog, der trods alt har brugt pænt mange år på at uddanne sig.

Det popper op overalt. Alle vil hjælpe alle. Alle har pludselig så meget livserfaring og traumer, at de til overpris kan hjælpe deres medmennesker i modvind. For som de siger: "Vi har selv været der". (Sagt med en monoton lav stemmeføring).
Overalt i bette Danmark, bliver der i gæsteværelser, udehuse og redskabsskure indrettet private klinikker med masser af billeder af blomster, masser af gennemtyggede citater, rigeligt med stearinlys og store bløde puder.  Dorthe er ikke længere damen i Crocs, der i dagtimerne tjener sin månedsløn på en vindmøllefabrik. Dorthe er også kranio-sakral-udøvende-Nada-massør-samlivseksperts-mindfullness-lyttende-hypnotisør. Hjemme i parcelhytten. Og fanger du hende på en god dag, kan du også via hendes Facebookside få lagt dine ugentlige tarotkort, mens hun sender dig en hilsen fra din moster Henny, der drog hinsides for 43 år siden.

For det er netop dét der kendetegner de personer. De nøjes ikke med en enkelt ydelse på menukortet, hvor de uddanner sig til at lave den ultimative udgave af retten. Nope. For der skal penge i kassen, selvrealisering på cv'et og karma på kontoen. Så derfor tilbyder de både samtaler mod eksamensangst, depression, lavt selvværd og dårligt sexliv. Og mens du er der, kan du så få en massage af kraniet og et par nåle i ørene.




Ej, men stop nu! Og tag da i det mindste tingene seriøst, når du med glæde kræver en uhyggelig timepris. Og sæt dig nu så meget ind i stoffet, at det ikke bare er almen viden og sund fornuft, du lukker ud.
Ja, der er forskel på selvværd og selvtillid. Det er basal viden, som børn i folkeskolen lærer om. Ja, man skal selv gøre noget aktivt for at få det godt med sig selv. Ja, det er nok en god idé, at du husker at tale med din partner i ny og næ, hvis du gerne vil pleje forholdet. Nej, din kæreste elsker dig ikke mindre bare fordi han onanerer.
Jeg magter ikke flere af "Den Mentale Krigers" selvfede selviscenesættende videoer, hvor der bare bliver spyttet fraser ud, som burde være common sense for alle. Jeg magter ikke flere menneskelige udgaver af inspirational quotes og nej, du kan ikke æde din diabetes væk i kokosolie.

Selvrealisering er sejt! Hånden på hjertet, det er det. Og det er smukt, når man kan hjælpe andre. Verden bliver et bedre sted af den slags. Men fandeme ikke, hvis det er til ågerpriser og ikke hvis det bare er sund fornuft givet fra en privatperson, der pludselig både har hjemmeside og mistænkelige diplomer hængende i skifterammer.

Hvis min psyke knækker, så tager jeg til psykolog. Så vil jeg have hjælp fra en person, der rent faktisk har knoklet sig gennem en herrelang og krævende uddannelse.  Så meget holder jeg trods alt af mig selv.
Og hvis jeg i stedet gerne vil have lidt omsorg, støtte og kærlige spark i røven, så taler jeg med mine veninder. De kræver ikke på den forkerte side af 500,- kr. pr. halve time. Det kan som regel klares med kaffe eller vin.