torsdag den 25. oktober 2012

Rødhætte vs.Uglen.

Sidder og luner mig med et krus kaffe. Venter på Gråstænkt kommer hjem.
I den anden sofa, sidder uglen (Læs: teenagedatter). Gemt bag sin skærm.
Skal simpelthen have losset hende i seng i ordentlig tid i aften. Jeg er af natur gnaven om morgenen. Vil gerne have at tingene bare glider som smurt. Uden de store dikkedarer. Så derfor magter jeg ikke at bruge en halv time hver morgen med at snakke med en snerrende dyne på hendes værelse.
Det foregår nogenlunde således:

Mig: Tænder lyset på lossepladsen. "Godmorgen yndlingspige. Så skal du op".
Uglen: .....................
Mig: Du skal oooooooooooop. (M. syngende stemme).
Uglen: ......................
Mig: Hallo!
Uglen: Mmrmrmrmrmrmrmr.
Mig: Lad nu være m.at lægge dig til at sove videre.
Uglen: ...........................

10 min.senere.

Mig: Er du vågen?
Uglen: ......................
Mig: Du skal altså vågne!
Uglen: Mrm!


10 min.senere:

Mig: Nu står du altså op!
Uglen: Jeg skal lige ligge og vågne.
Mig: Det har du haft tid nok til. Stå så op. Tiden går.
Uglen: Så kunne du bare have vækket mig noget før.
Mig: Jeg vækkede dig første gang for tyve min.siden.
Uglen: ...............

10 min.senere:

Mig: (Råbende fra siddende position i sofaen) S T Å  S Å   O P!
Uglen: .......................
Mig: UGLE! Nu!
Uglen: Ja ja ja ja ja ja ja ja ja!!!!!!! Jeg ER oppe!!! Hold op m. at råbe.
Mig: Nej,jeg vil ej!

15 min.senere.

Uglen kommer traskende ind i stuen m.øjnene slæbende efter sig.

Ugle: Jeg har bare ikke sovet overhovedet.
Mig: Jamen, så må du jo tidligt i seng i aften.
Ugle: Det hjælper sgu da ikke noget, når jeg ikke kan sove.
Mig: ..................


10 min. senere.
Mig: Nu skal du altså ud af døren.
Uglen: Jeg er sulten.
Mig: Jamen, det kan du bare ikke nå nu. Så må du stå op til tiden.
Uglen: Ja, men så kan du da også bare vække mig ordentligt! I stedet for at du råber sådan.
Mig: ??


Mig: Hav en god dag. Elsker dig.
Uglen: Elsker også dig.



I morgen vækker jeg hende et kvarter tidligere...