søndag den 24. juni 2012

På tur med Gråstænkt.

I går skulle vi ud at spise hos nogle venner. Jeg vandt, "du kører hjem", så jeg insisterede selvfølgelig på at også køre derud. Mest fordi jeg ved at Gråstænkt faktisk ikke bryder sig om at sidde på passagersædet. (I hvert fald i ædru tilstand).Han føler han er meget lidt maskulin. Som en tøffelhelt. Bare fordi Bjarne er så lille og overpyntet med lyserøde tæpper, badeænder, peacetegn og smukke puder på bagsædet.
Nægter at køre i hans bil. Den er alt for lang, alt for stor, koblingen er så hård at det nærmest er styrketræning at trykke den ned, og forenden er umulig at se inde bag rattet. Så for at undgå radiobilstilstande hvor jeg kværnede op i røven på andre biler, tog jeg selvfølgelig Bjarne. Og fik installeret Gråstænkt på passagersæde.

Det var ligesom at være tilbage i skolevognen med emsig kørelærer ved siden af.

"Ikke så hurtigt".
"Hvis du nu tager lidt af farten af, og sætter i 5. gear, så går det bedre".
"Du kan da ikke sidde og rode efter cd'er når du kører".
"Har du set bilen bag dig?" (mens jeg var ved at bakke).
"Ikke så høj fart over vejbump".
"Ehhh...okaaaay".
"Jeg siger ikke noget".
"Her ville 3. gear have været fint".

Og som ekstra bonus, så sad han med hænderne foldet.

Helt ærligt, jeg er en god bilist. Har aldrig fået en bøde eller noget der ligner. Er faktisk aldrig blevet stoppet af politiet. (Selv om jeg håbede på det på hjemturen. Bare for at kunne få taget et billede af mig og uniformklædt mand. Til bloggen)

Men vi fik hygget sammen med skønne mennesker. Og så skulle vi hjem igen. Kein problem. (eller hedder det keine?).
Er en lille smule natteblind, men holdt tappert skansen bag rattet. Synes ikke at Gråstænkt behøvede at vide, at syn har lidt svært ved at indstille sig, når det er mørkt og regnfuldt.
Men han lurede den, gjorde han.

"Er du lidt utryg ved at køre når det er mørkt?"
"Du behøver jo ikke køre 80. Vi skal ikke nå noget".
"Hvis de modkørende biler blænder dig, så kør efter deres venstre forlygte". (Genialt tip, by the way).
"Du kan altså godt sætte farten lidt ned".
"Langt lys! Ellers kan du ikke se kantstenen ved den der helle".
"Gad vide om det er politiet der kører bag os?"

På hjemturen holdt han krampeagtigt fast i det der håndtag der sidder oppe i loftet over døren.  Fandeme da ikke særlig tillidsvækkende.


Men han mener det selvfølgelig kun godt. Og jeg ved også godt at han er rallykører, og nok ved en lille smule mere om kørsel og manøvrer end jeg gør. Så det er okay.

Jeg er bare nysgerrig efter at vide, om jeg bestod køreprøven?