torsdag den 9. juni 2016

Vi har en utlänning i kabinen - som är mycket mysigt

I dag kl. 18:00 landede Uglens veninde på banegården. Så de næste fire dage regner jeg egentlig ikke med at se ret meget til min ældste arving. Det är trevligt att de har förmågan att ha flera dagar tillsammans. Ja, det är sant. Världen är inte så stor.

Jeg forstår ikke svensk. Ikke en skid. Jeg har ellers prøvet, men det er som om lyden ikke vil tilpasse sig mit øre. Og det irriterer mig, for det er en mäktig charmig språk.
Mit svenske begrænser sig til det jeg har lært af at se Emil fra Lønneberg og Pippi Langstrømpe. Tjulahopsasa.  Men jeg gik selvfølgelig ud og hilste venligt. Også selv om det virkede som om, at de egentlig bare havde travlt med at komme væk fra entréen og ind på værelset.

Planen var, at jeg bare ville sige "velkommen" på helt almindelig dansk. Svenskere kan jo sagtens forstå det. Det er jo et multinordisk ord.  Og så ved jeg egentlig ikke helt hvad der skete. Mit "velkommen" kom ud af min mund enormt langsomt og i stavelser. "V-e-l-k-o-m-m-e-n".




Ej, men for helvede. Så står der en svensk pige og smiler kært (nærmest som om hun tænkte: "Eh, jag är allt från Sverige. Inte Azerbajdzjan." og siger lidt genert: "Tack".

Må hellere gå derind senere og vise hende, at jeg er helt normal og sagtens kan føre en samtale på svensk og dansk.
Kan man godt tillade sig at spørge hende, om det er rigtigt, hvad de siger om Konge Carl Gustaf? Är det sant vad de säger om kungen? Har han varit en liten gris med kissa man och andra kvinnor än drottningen?


Nå? Nej?


Og ellers går det egentlig bare stille og roligt.

* Har lært, at jeg nok ikke bare skal lade mobilen ligge og flyde. Sundhedssøn spottede min skærm, da den lyste op med nye nofitikationer. Fra Tinder.
"Hvad fanden mor...render du og fliter med mændene? Hvem er Peter?". (Faktisk ville jeg være mere flov, hvis han så de notifikationer jeg får på skærmen, når Dr. Sandra Lee aka. The Pimplepopper uploader en ny video, som altid er med ord som "huge blackhead", "Big cyst" og "A colony of blackheads" i overskriften.

* Har erfaret, at jeg sover ret tungt. Uglen faldt ned af kældertrappen (som er lige ude foran mit soveværelse) den anden nat. Jeg hørte ikke en skid. Hun sagde, at det eneste hun kunne høre, var en vedvarende snorken og en vist ret så tung vejrtrækning. Heldigvis skete der ikke andet end en blåt mærke. Men for fanden...Coming through....mother of the year.

* Arbejder. Hygger. Nyder mine venner. Nyder min familie.

* Tæller ned til d. 17. juni, hvor Orange is the new black kommer med ny sæson. Skal arbejde lørdag d. 18. og resten af den weekend er med et "Do not disturb" skilt på mit liv. Jeg skal slå lejr i sofaen og suge det til mig.


* Er officielt en Cat Lady. Naboen gjorde mig opmærksom på i går, at deres (og lidt min) kat fyldte 9 år i går. Og fem minutter senere startede jeg bilen og kørte ud for at købe fødselsdagsgave til ham. Med broccoli stående på komfuret. Som jeg så kunne smide ud nærmest i flydende form, da jeg kom hjem.

* Har stadig fæle hælskader efter mit mislykkede forsøg med at fjerne hård hud. Venstre side af venstre hæl ligner noget, der er blevet forsøgt kørt gennem en makulator.