onsdag den 6. april 2016

Ting, folk siger

-"Nyd nu dine børn, mens de er små. Inden du ved af det, er de snart voksne og på vej hjemmefra".
Bemærkningen, alle nybagte forældre får. Og man tænker: "Ja ja, slap nu af. Baby er kun tre uger og syningerne i skrævet er stadig ømme". Men det passer jo. Lige pludselig skrider tiden bare. Og så er de voksne. Og man har ikke helt fattet det - heller ikke selv om ens spejlbillede ellers har skreget det ind i hovedet på en.


- "Husk! Når du peger fingre af andre, peger der altid tre fingre tilbage på dig selv!"
Barh. Passer jo ikke. Overhovedet! Siden hvornår er det blevet forbudt at påpege indlysende fejl hos andre? Jeg peger da mentalt fingre af en del mennesker. Blandt andet de politikere, som virkelig ikke har fattet, at man ikke kan tvinge syge mennesker raske ved at hamre den en lussing på økonomien. Og nej; der er sgu ikke nogle fingre der peger tilbage på mig her.

- "Enhver er sin egen lykkes smed".
Ja. Helt klart. Hvis man er dopet af røgelsespinde og hjernevasket af "The Secret", så skal det da nok passe. Men nej. Ellers bare nej. Men tøf du da ned til det mørke Afrika og fortæl det til lille Mguga, når hun klager over sult og over fugt i lerhytten.


- "Ej altzå, når man ser den video med den mand, der har fået skudt begge ben af og som har snittet sig et par nye af affaldsbambustræ, så bliver ens problemer lizzom bare mindre".
Næh? Gu' gør de da ej. Man kan altid finde eksempler på folk, der har det værre end en selv, men hvad fanden skal man bruge det til? Det gør da ikke ens egne problemer sekundære? Det er sådan set helt okay at råbe røv af tilværelsen. Også selv om man har tag over hovedet, mad i køleskabet og rigeligt toiletpapir.


- "Ih altså...misundelse er en grim ting! Så stak Jante da lige sit ansigt frem igen!"
Ofte sagt, hvis man tillader sig at ytre sin mening om en populær sanger/skuespiller/realitydeltager. Og ofte sagt af mennesker, som ikke har fattet en skid af, hvad janteloven i bund og grund er.
Nej; jeg er ikke misundelig på Medina, "Almost AC/DC" eller Rasmus Seebach. Jeg kan bare ikke lide deres musik, deres stemmer, deres tekster. Det hedder ikke jantelov. Det hedder personlig smag. Okay?


- "Én gang utro, altid utro".
Ja da. Klart klart. For du kender da uden tvivl årsagerne til alle menneskers utroskab. Det tror jeg på.


- "Smerte er dovenskab, der forlader kroppen".
Nike. Smerte er slaget af min hånd, der vapper dig en i nakken, fordi du kommer med et så stupidt udsagn.


- "Nu må du ikke tage det personligt og jeg mener ikke noget ondt med det, men...bblablabla".
Jo, du mener det jo lige netop personligt, gør du, din spasser.


- "Den her vase jeg har drejet i ler, er bare total junik".
Nej, det er den ikke. Den er grim. Og jeg er sikker på, at ordet du leder efter er "unik". Udtalt som det staves.


- "Sikke en fræk mis du har". (Sagt af en mand til en kvinde i et forsøg på at være fræk).
Og hér døde den seksuelle kemi på stedet.


-"Der er en chance for, at jeg får dobbeltsidet blodforgiftning og koldbrand i armhulen".
Risiko! R.I.S.I.K.O.


- "Jeg er (k)ærlig".
Mrm, og lever i starten af 80'erne endnu, kan jeg høre.


- "Tihi, hihi og fnis" (Skrevet af en mand)
Farvel!


- "Så skal vi ha' sår'n en kampsteg med en sauce af balsamico".
Nej. I skal have en kamsteg med en sauce af balSAmico. Og menuen lyder bizar.


- "Begrund af dårligt vejr, så..."
PÅ GRUND AF!


- "Forstår du hvad jeg mener?"
- Ja. Du er ikke noget orakel. Og så længe jeg ikke stiller spørgsmål til det du fortæller, så kan du godt regne med, at jeg er helt med på betydningen.


- "Hr. kæreste og jeg skal giftes. Så om en måned, er han manden min".
- Og du er stadig teenager?

- "Qua".
Nej, du bliver ikke mere intelligent af at krydre din sætninger med den. Overhovedet faktisk.