søndag den 21. februar 2016

Grrrrr. Så meget for at være fornuftig


Når man har nået et gratis måltid på Hungry.dk, så er det virkelig et tegn på, at der bliver bestilt alt for meget take-out.
Det er søndagenes skyld. Jeg har fået bildt mig selv lidt for meget ind, at søndage er hviledagene. Så det ender tit med en kebab-gorgonzola-model på ugens sidste dag og ditto til teenagerne. Dog minus gorgonzola.

I dag skulle det være slut! Så jeg pakkede mig sammen og begav mig ud i regnvejret i nattøj, poncho og uden make up og kom hjem med et hav af grøntsager og ingredienser til gode grove politisk korrekte tærter. Jeg havde fandeme endda ofret mig og købt éngangstærteforme i fin sekskantetmodel i moderigtig brun genbrugsfarve, så sundhedssøn kunne få med i madpakken i morgen i pæn overskudsmorséngangsemballage.


Og tre timer senere kom Sundhedssøn så ud og spurgte: "Hvordan vil du egentlig lave tærterne? Ovnen er jo i stykker?"



Pissegreat.


Og jo, jeg kunne sagtens have lavet en masse andet sundt og godt. Har trods alt fire kogeplader der fungerer. Men jeg blev i stedet så sur, at jeg klikkede mig ind på nettet og lavede aftensmaden der. Sådan. Og så fik jeg ellers fornøjelsen af at sidde og hakke mig igennem en lidt for langtidsbagt indbagt pizza med spaghetti, kødsovs af sær herkomst og et total fravær af al den hvidløg og oregano jeg havde bestilt ekstra.
Derefter blev jeg trist. Og sukkertrængende. Og efter en gennemgang af køkkenskabene, som ikke bød på noget som helst sødt - ikke engang kagekrymmel - hentede jeg en stol og lurede de øverste hylder igennem. Et sted, som jeg kun besøger sjældent, fordi mine ben er så korte.
Og der var der gevinst. En krukke med slikkepinde. Pænt gamle. Kan ikke engang huske hvornår jeg købte dem. Kan kun huske, at jeg købte dem i et anfald af "jeg er den søde faster med retroslikkepinde i patentlågsglas". Men så har jeg åbenbart ændret mening undervejs og gemt dem til dårlige dage og mig selv. Gætter jeg på.  Og glemt alt om dem.

Men stop madspild er jo meget moderne pt., så hvorfor ikke bare være økonomisk og dykke ned i krukken?


De smagte som sådan fint nok. De svedte lidt på indersiden af cellofanen, var lidt bløde i kanterne og et par stykker af dem sydede lidt på tungen. Er faktisk også første gang jeg har oplevet, at en slikkepind har klistret sig fast bag på fortænderne. Men hey; sukker er sukker. Og når mænd kan købe og spise slikkepinde, som Gul &Gratis tøjter har proppet op i underlivet og solgt for ågerpriser, tager jeg vel heller ikke skade af et par hengemte af slagsen, som ikke har været forkerte steder i kroppen?

Vel?