fredag den 8. maj 2015

Lortedrømme

Jeg hader, når drømme er så intense og virkelige, at man ikke kan ruske den af sig, når man vågner. Og endnu værre; når man bliver hevet tilbage i noget, som man egentlig bare gerne vil glemme.

Mine drømme ER generet meget livagtige og proppet med detaljer. Og virkelig sære. Som f.eks. dengang jeg drømte, at kommunen havde sendt mig ud i aktivering, hvor jeg skulle køre en kæmpe Tuborg lastbil. Større end Coca Cola julelastbilen. Og med mange flere lyskæder på.
Den var alt for stor til mig. Jeg kunne ikke nå pedalerne, så jeg blev nødt til at stå op, mens jeg kørte.
Men da bilen skred ud pga. glat føre, var mit ben alligevel langt nok til at jeg kunne åbne døren, sætte foden ned på asfalten og bremse lastbilen med foden. Ligesom nå man sidder på en cykel.

Eller da jeg drømte at min hund bagte kager og solgte forsikringer. Eller da jeg åd min mors kaffestel. Eller da jeg havde sex med Blachman. Eller da jeg var sindssyg forelsket i Søren Ryge. Eller eller eller...eksemplerne er utallige.

Men så er der også drømme som den i nat. Hvor hjertet tager over og minder en om, hvad man virkelig savner - og hvad man forsøger at skabe distance til for at beskytte sig selv.
Som f.eks. en person, som man bare savner så meget, at det gør ondt i hjertet.  Savner at se hver dag, savner at dele en flaske vin med. Savner at grine med - være åndssvag sammen med - kramme med...årh...følelsen af at forsvinde ind i den favn er så vidunderlig...føles som at være kommet hjem.
Lortefølelser som er så dumme, fordi man ikke har turdet at forsøge at udleve dem - nogensinde. Og derfor flygter man fra dem. Pakker dem væk. Og lige når man tror, at det er lykkedes, kommer hjertet ind fra sidelinjen med en trillebør og vælter al savnet ud i en kæmpe bunke. Og det gider man jo bare ikke. Overhovedet. Slet ikke når man har besluttet sig for, at man fremover kun vil lade sig forelske i en person, som er der gensidigt.






Æv. Ikk' å'? Men sådan er det. Man lærer af sine erfaringer og slag. Der er muligvis en mening med det.Og det skal ikke ødelægge mit gode humør over at det er weekend.


Nå, ligger på sofaen. Nyder fridagen. Slapper af og vågner med perverse mængder kaffe, inden jeg skal have ryddet op, vasket hår og gjort mig klar til hyggeshoppe med veninde. 

Weekenden? Jamen, begge teenagere skal være hos deres far. Og mig? Jamen, jeg skal sådan set intet. Andet end at sove længe og slappe af efter min første arbejdsuge som førstedame i køkkenet. 

Og det er egentlig også okay.