tirsdag den 26. november 2013

Rødhætte bruger hånden

Ville lige afprøve en opskrift på vanillekranse. Det startede ikke så heldigt ud. Glemte faktisk, at jeg havde sat dem i ovnen. Det var først, da der bredte sig en ikke-ubetydelig røg i hytten, at jeg kom i tanke om det.
Det lignede små bildæk jeg hev ud af ovnen.

Så sundede jeg mig. Og fik raset af. Lige på denne dag af alle, hvor mit humør har været gnnff, havde jeg ikke brug for et bagholdsangreb af en klump dej.
Et par timer senere, gik jeg i gang igen. Og må sige: Det er en fantastisk opskrift. Plejer normalt kun at kunne lide min mors vanillekranse, men den her opskrift er i dén grad godkendt.
Der er masser af mandler i. Og blendet vanillestang. Og så kører jeg retro-modellen og ruller dem i hånden.

(Note-to-self: Dejen skal ikke rulles for længe. Lortet bliver blødt og dejen sidder overalt på ens hænder !"#"/&)@$€§!!!!! Endnu et hysterisk anfald kom over mig. )

Men SÅ lykkedes det. De smager fandeme godt. Sprøde. Og totalt isoleret af vanille. Ægte vanille. Ikke vanillesukker. Og er rustikke på de der gammeldags julemåde.




9 kommentarer:

  1. Hold op det lyder lækkert (trods brændte bildæk og snaskede fingre)!

    Kan man få den fantastiske opskrift, hvis man nu selv kommer fra et hjem, hvor ens mor udelukkende kunne bage mursten og sorte kul-klumper (men heldigvis var fantalastisk på alle andre fronter), og man derfor ikke har nogen arve-opskrifter, men elsker vaniliekranse så meget, at man drømmer om at rejse helt til Århus og betale indgang bare for at købe nogle hos bageren i Den Gamle By?
    Pretty please? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvfølgelig! :))

      500 g mel
      1 æg
      350 g smør
      250 g sukker
      1 stang finthakket hel vanilje (stang og korn)
      200 g hakkede mandler med skal


      Put mandler og vanillestang i foodprocessoren. Først mandlerne. De må ikke blive for finthakkede. Og derefter vanillestangen, som du blender med lidt af mandlerne.
      Put alle ingredienserne i en røremaskine og rør det godt sammen.

      Tril pølser, form kransene og bag ca. 10 min. ved 180 gr. varmluft eller til de er lysebrune.

      Slet
    2. Tusind tak! :) De skal helt sikkert prøves meget snart!

      Slet
    3. kan de brues som penisring?

      Slet
    4. Ja, hvis du ikke er ret veludrustet, så kan de sagtens.

      Slet
    5. 22 cm og meget tyk. ka det frist?

      Slet
    6. ve du prøv den? vi ka ta til lars lilholt koncert sammen og bagefter gå hjem og hygge. jeg er stor fan.

      Slet
  2. jeg ka afspille mine plader og vis dig min samling og plakater af lars lilholt.

    jeg ka giv dig en oplevelse så englene synger.

    SvarSlet