onsdag den 9. maj 2012

Hælballe-overbelastning betændelse. Wtf?

Er jo gået amok med motion og sund mad igen. Det går fint. Vægten daler og humøret stiger.
Men har de sidste par dage oplevet voldsom smerte i højre hæl. Jeg sagde til Gråstænkt, at "jeg vidste ikke hvad en hælspore er, men det lyder som noget jeg har". Ment som en joke!
Men i dag er smerterne værre. Humper afsted som en idiot.

Så jeg besluttede mig for at lege læge og gik på nettet. På netdoktor. Jeg må jo erkende, at det der hælspore lyder som noget jeg kender og mærker. Symptomerne passer som coke i Zobels næse.


Hvordan får man ”hælspore symptomer?Trædepuden er opbygget i små celler i stil med bikuber, så fedtet i de enkelte rum afbalancerer hinanden, når der kommer tryk ovenfra ved belastning. Går der hul på væggene imellem de enkelte rum, splattes fedtet ud til siderne (wtf? Bvadr da også!), og så er der ikke noget fedt til at beskytte hud og underliggende knogle. Inden, der går hul mellem de enkelte rum, kan overbelastningen udløse en betændelsesreaktion i trædepuden.
Hvad er tegnene på ”hælspore?Det helt klassiske er, at:
  • der er kraftige igangsætnings smerter, personen ofte ikke kan støtte på hælen (Tjek)
  • så kommer en periode med lettelse (Tjek)
  • og endelig bliver det værre igen efter længere gang. Distancerne kan variere meget fra person til person. Personen er meget øm i den forreste indre del af hælballen ved direkte tryk. (Tjek)

Hvem er i særlig risiko?

Overvægtige personer.










................


!!!!!!