tirsdag den 2. maj 2017

Tænk, hvor nogen engang havde sagt til mig. ..

Alle de ting, som man tager for givet. Seriøst, for os, der er mindst 40 år, er det altså ikke småting, der er sket, siden vi var børn og teenagere.

Tænk hvis nogen  - da vi var unge - havde sagt til os, at:

- "På et tidspunkt kommer der en telefon, som man altid har med sig i tasken og hver gang man tager hjemmefra". 
Så ville man have kigget hen på telefonen med drejeskive og tænkt": "Erhm, hvordan? Hvad gør man så af ledningen?".

- "Der kommer en dag, hvor man helt selv kan vælge, hvad man vil se på sit tv".
Så ville man have tænkt: "Det du siger er, at man ikke kun skal nøjes med Danmarks Radio (og ZDF, når det er klart vejr og antennen lige fanger lidt fra tyskerlandet)?"

- "I 2017 koster Anders And & Co 30 kroner"
Det er jo fuldkommen vanvittigt. 30 kroner? Da jeg sidst købte det, gav jeg under en 10'er.

- "I fremtiden behøver du ikke bruge bind eller tamponer. Der kan du bare sætte en gummiskål op i tissekonen og så samler den det den skal samle. Lidt som en regnvandbeholder".
Så ville jeg have grinet så højt, at kinderne ville have presset sig flade mod mine ret så store brilleglas, hvorefter jeg ville have udsøtdt et "Bvadr".

- "Om nogle år, så bliver det helt normalt at have et fjernsyn på 50 tommer".
Jeg ville have skævet hen til den store firkant med 25" skærm og tænkt: "Hvorfor? Det er da ALT for stort".
Fakta er, at jeg har et 50" og efterhånden er så nærsynet, at jeg sagtens kunne forestille mig et 70".

- "Når du bliver voksen, Heidi, så kommer du til at bruge en masse tid på at se videoer med kæmpe hudorme og bumser, der bliver fjernet". 
Jeg ville have brækket mig og kaldt dig en løgner. Da jeg var teen, var en stor bums gyldig grund til fravær i skolen og det var ikke med stolthed jeg købte Clearsil. For så ville folk jo opdage, at jeg havde bumser. (For det kunne de nemlig slet ikke se under det centimeter tykke lagt "bruncreme", som jeg havde smurt i krydderen og efterladt mit ansigt som noget, der lignede en marksvamp, fordi halsen of course var kridhvid).


- "Når du bliver voksen, kommer du til at elske, at du er rødhåret. 
Som om jeg ville have troet på det! Jeg ville jo bare ligne Lucy fra Dallas. Og hun havde så ikke lige rødt hår, skulle jeg hilse og sige.
Men jo, gu' er jeg glad for det i dag. Ville ikke bytte.


- "Det er vigtigt at bruge tandtråd". 
Det var det så ...


- "Du skal huske at tørre tissekonen bagud". 
Det lærer man på den hårde måde, at det er rigtigt.


- "Veer gør ikke så ondt. Det er bare ligesom menstruationssmerter". 
Ja, klart! Helt sikkert. Det føles da slet ikke som et vulkanudbrud i understellet, der bliver slukket med hammer og knibtang.

- "Det er slet ikke nødvendigt at banke på sodavandsdåsendåsen, inden du åbner den. Det er jo ikke sådan, at kulsyren tænker: "Hov, det banker på. Jeg må hellere gemme mig i bunden".
Mit gæt er, at jeg ville have nægtet at tro på det. Sådan gjorde man i 80'erne!

- "Lad være med at fjerne hår i ansigtet med en skraber. Det er altså helt naturligt, at kvinder har små dun under hagen".
GLEM DET! Jeg skal være total hårløs! (Og sådan startede helvedet med hessianhage).


- "Du bliver skeløjet af at sidde på tæt på tv'et".
Jeg har altid været skeløjet. Fra fødslen. Hvad er din pointe?


-" Om 20 år, er kinakål yt!"
Noooooo! Hvad med dåsemajsen? Og Thousand Island dressingen? Den udgår vel ikke?


- "Selvlysende tøj bliver umoderne en dag".