onsdag den 15. august 2018

It's not easy being distræt

Ny blog. Mrmm. Så nemt som ingenting. Skulle man tro. Bare ikke, når man gerne vil have eget domæne og en mere struktureret blog.

1: Alle de fede domænenavne er taget.
2: Alle de bizarre domænenavne er taget.
3: Hvordan bliver jeg struktureret?

Älsklingen hjælper mig. Og kommer heldigvis med konstruktiv kritik og har trods alt formået at få mig til at droppe pærevællingen.
"Heidi; du skal vælge få emner, som du gerne vil dykke ned i og skrive om".


Ja, skat. Jeg ved det. Men hvilke emner? Jeg har jo nærmest en mening og en fordom om alting.

Jeg knokler videre. Både med at finde det helt rette domænenavn, men også med at få styr på alt det praktiske, inden jeg smider penge efter projektet. Meget dumt gør jeg, men jeg vil fandeme ikke betale for at være kaotisk. Ikke længere.


Nå ...


Sommerferien er slut. (Satans også). Men hvilken sommerferie! Fuldstændig fabelagtig, var den. Tre uger gennem Frankrig og Italien i bil med ham jeg elsker - og en uge sammen med ham og vores skønne børn i det fedeste hus oppe i bjergene i Umbrien.

Højdepunkter i lange stikord:

1: Foie Gras. I guder, hvor jeg dog er kommet til at elske den bløde masse af dyremishandling. Faktisk så meget, at jeg uden problemer kan fortrænge tanken, om den gås der har gennemgået så meget. Jeg trøster mig med, at den og jeg er lidelsesfæller. I hvert fald lidt. At dømme efter omfanget på min talje, ligger der også en del fedt og isolerer min lever.
Men at være i Frankrig og kunne bestille det helt uden at skulle skamme sig, var vidunderligt. At nyde hver en mundfuld og skylle det ned med champagne - åh gud, jeg kunne gøre det til en livsstil.

2: Jeg har ædt en snegl. Bestemte mig for, inden vi tog af sted, at jeg ikke ville være provinstræls og på forhånd fravælge noget, bare fordi dyret er ulækkert. (Når alt kommer til alt, så er en kylling ikke just køn at se på, når den ligger der uden fjer. Ligner faktisk temmelig meget en barberet kønsdel).
Det smagte forbavsende godt. Måtte dog skylle dyret ned, inden jeg havde tygget færdig, fordi jeg kom i tanke om, hvad det var jeg sad og molesterede med mine tænder.


3: Prosecco! Tør ikke engang begynde at tælle hvor mange flasker vi har tømt.


4: Jeg har badet. Og svømmet. Og mine muskler i nederste maveregion er stadig ømme. Men for fanden, hvor var det lækkert.
Og se lige vores hus og pool! Her kunne jeg sagtens bo altid!





5: Huset lå oppe i bjergene. Og for at komme dertil, skulle man op ad en vej, der ikke var bredere end en cykelsti. En stejl cykelsti. Uden asfalt. Og EuropeCar opgraderede min lejebil og stak mig nøglerne til en meget lavbundet Alfa Romeo.
Gæt hvilken lyd det gav, når jeg kørte op ad vejen...


6: Kører aldrig (!) bil i Italien igen. De er sindssyge i trafikken. Og jeg har temperament og endte selvfølgelig med at køre lige så tåbeligt som dem. Skik følge eller land fly. Fandeme godt, at lejebilen havde en skade i forvejen. 




7: Blev ikke solskoldet. Fatter stadig ikke hvordan det er muligt. Til gengæld er mit hår nærmest strawberryblond.


8: Fik til gengæld solstik. Lige midt i Rom. Oversked et tilfældigt toilet på en tilfældig café. Vaklede ind med sammenknebne baller og spurgte ynkeligt på engelsk efter et toilet, mens svedperlerne sprang ud på min pande. Takkede efterfølgende på hjemmelært italiensk og har stadig ondt af dem.
"Prego", smilede de venligt, da jeg kom retur fra tønden. "Prego".

Jeg vil vædde med, at de i dén grad har ædt deres ord, da de senere kom ud på toilettet.


9: Har kørt i bjerge på smalle veje uden afskærmning ned mod dybet. Fuck, det er smukt. Og fuck da MIchael Falch og hans lortesang: "I et land uden høje bjerge, vil jeg bygge - vil jeg boooo".
Manden har tydeligvis aldrig været længere sydpå end Flensburg.
Bjerge styrer. Jeg er dybt fascineret af dem og har sådan ca. 50 billeder i min mobil






10: Ja, vi kørte på den bro, der styrtede sammen den anden dag. Egentlig utroligt, at det ikke skete, da vi trillede over. Min vægt og min kufferts vægt taget i betragtning.


11: Franskmændene er elendige til engelsk. Og temmelig arrogante. Men i guder, hvor er de det på den charmerende måde. Jeg vil gerne flytte dertil. Nu. Og jeg savner Prins Henrik.


12: Nice er lækker. Men jeg gik selvfølgelig mere op i at kigge efter blodpletter på promenaden efter det der terrorangreb. Jeg er ikke helt rask.


13: Udtrykket "en lille popo" kommer ikke af ingenting i Frankrig. Fuck da af med jeres bitte små skrøbelige caféstole. Det var med bange anelser hver gang jeg sænkede røven ned mod sædet. Og jeg vil gerne hilse og sige, at når man har kort nederdel på, gør det altså temmelig ondt, når fedtet på baglårene glider ned mellem lamellerne på sædet.

14: Jeg er blevet afhængig af Tarte Tatin og Creme Brulee.


15: Toscana er ubeskrivelig smuk.


16: Jeg har set, hvordan ordentlig olivenolie bliver lavet. Og smagt hvordan det smager, når det er topkvalitet.
Ejeren var selvfølgelig klædt i stram skjorte med kig til brysthår, udstyret med pomadehår og alt for spidse og blanke sko. Ærke-italiener.
Og ja, man kan faktisk godt drikke olivenolie. (Muligvis derfor jeg fik lind passage downunder?)


17: Du har ikke oplevet gadesælgere, før du har været i Rom.


18: I Pisa spiste vi på yndlingsrestauranten. Ejeren med den høje pande, kunne kende os og gensynsglæden var stor.
Jeg kunne næsten tisse i bukserne af glæde den aften. Ude på det lille torv foran restauranten summede det af glade mennesker og midt i det hele stod en musiker og spillede musikken fra The Godfather - inde i restauranten fik vi førsteklasses service, gourmetmad og lækker grappa og iskold Prosecco og kindkys.
Helt oprigtigt; kunne jeg spole tiden tilbage, ville jeg stoppe lige dér og sætte alt på pause. Det var så fantastisk. Og jeg forstår simpelthen ikke, hvad jeg har gjort, siden jeg har fortjent alt dette. Men jeg nyder det. <3


19: Fuck Føtex, fuck Kvickly, Fuck Meny. De franske hypermarkeder er stedet man går hen, når man vil forkæle sit gastronomiske hjerte.
Det var ærligt talt bedre end at komme i Tivoli. Langt bedre.


20: Danmark er pisse kedeligt. Og fladt. Og ensformigt.