lørdag den 29. oktober 2016

Når flæskestegen bliver amerikansktalende

Så vi har jo feriegæst fra USA. Nærmere bestemt Oregon. Og det er fandeme hyggeligt. Ej, men altså, flinke unge mand. Med virkelig pæne bordmanerer. Det er der, man tager sig selv i at lade trætheden overmande en og sidde med højre albue ned i bordet, mens man spiser.

Men det er virkelig hyggeligt. Og han er vild med flæskesteg med hele svineriet. (For selvfølgelig serverede jeg det den første aften. Man er vel jyde). Han siger, det minder meget om deres Thanksgiving mad. Selv de brunede kartofler kunne han lide.


Vi hyggesnakker en del. Især over aftensmaden. Og jeg får virkelig testet mit engelske af. Det går okay. Men jeg har bemærket, at jeg nogle gange får en sær læspende udtale i ordene. Virkelig sært. Det gør jeg aldrig, når jeg taler dansk.

"Sssso tshen you have ttto sssee tthe old grave yard...t"




Men det bliver bedre og bedre og meget mere naturligt, at vi alle taler engelsk, som dagene går.  Og jeg tror såmænd ikke, at han tager særlig notits af det. For jeg KAN jo sagtens. Endda med et okay ordforråd. Vi har da talt en del politik. Faktisk.
Men nogle gange, når jeg bliver ivrig i en samtale, så flyder jeg rundt i 85% engelsk og 15% dansk.


"Well yeah, That Trump dude er really a piece of work. I can't altså understand how in the world he could get this far".

Nå, men vi har ikke plaget med ham den obligatoriske danske leg: "Ka' du' si' RØDGRØD MED FLØØØØDE?" (Endnu) Men jeg har proppet saltlakrids i ham og fnist barnligt.

Hans grandma' er glad for lakrids. Så jeg skal ud og have købt en masse forskelligt, som han kan tage med hjem til hende.
Hun lyder som en helt fantastisk dame. Han har fortalt meget om hende. Hvordan hun pynter op til samtlige højtider. Og hvor mange børn hun har skræmt ved at sætte sig på sin porch i sin gyngestol - uhyggelig udklædt til Halloween - og ladet som om hun sov, hvorefter hun har sprunget op med et "Wrraaah" imod dem. Eller hvordan hun i flere år, åbnede døren til trick og treat'erne med en dødningehovedmaske.

Og så er hun nervøs for, om han nogensinde kommer hjem igen. Om flyturen går godt. Bette kone. <3 Hun skal i dén grad have en hilsen med fra Danmark, når han kommer hjem igen. Masser af lakrids - juleslik - et stykke dansk julepynt, nu hvor hun er så glad for jul.

Det er sådan noget jeg kan gå og glæde mig til at købe.


Jeg har altid været vild med USA. Nu er jeg endnu mere vild med det. Én eller anden dag, når jeg bliver rig(ere), snupper jeg en måned over there.