tirsdag den 13. oktober 2015

Verdens bedste brownie

Den får I opskriften på her. Fordi den er for god til at holde for sig selv.


Man tager 540 gram smør...




Og 540 gram mørk chokolade...




Det propper man i en gryde, og lader det smelte ved svag temperatur.






Mens chokoladen og smørret smelter, putter man 750 gram sukker (jeg bruger farin, da det altså giver en dybere smag og en mere sej konsistens), kornene fra 1½ vanillestang og ni æg. (Buræg kan ikke benyttes).




 Og så skal der piskes længe til det er luftigt og fluffy. Meget meget vigtigt for at få volumen i den lille trold.






Tag 250 gram valgfri nødder. Jeg valgte mandler og valnødder.





Og giv det et ordentligt drøn i foodprocessoren. Men ikke for længe. Der skal stadig være bid i basserne.





Sådan her sådan cirka.






Når æggene og sukkeret er pisket, hældes den smeltede smør og chokolade i. (Sikke et fint mønster, hva'?)





Og der røres...




Og røres...





Og røres...





Så putter du 330 gram mel og 1½ tsk. salt i dejen...



...sammen med nødderne. Og så rører vi en tur igen. (Ja, jeg er et svin, der hælder ved siden af, som I kan se).




Og vupti. Op i en bradepande. Og ind i ovnen ved 160 grader varmluft i ca. 20-25 min. Når overfladen krakkelerer, er den færdig.




Sådan her...






Og så anbefaler jeg, at du putter bassen på køl, før du skærer den ud. (Eller udstikker den, hvis du er rigtig fancy. Og hvis du er tæt på at være úber-fancy, topper du hvert kagestykke med en chokomousse eller en hindbærmousse med fløde, hindbær (surpriiiiise) og hvid chokolade. Spørg efter opskrift).


Nomnomnom; det er en sej tæt konfektagtig lækker "lille" sag, som er perfekt til en god is eller endnu bedre: Et godt krus kaffe. Og en uges faste bagefter.



OBS: Som den opmærksomme har bemærket, er det ret store mål. Jeg har bagt den i en gastrobakke, så med mindre I selv har adgang til sådan en + ovn, så vil jeg nok reducere opskriften til det halve.