fredag den 23. november 2012

Rødhætte Vs.Knorr

I 2005 blev det besluttet, at betegnelsen Feta kun m bruges om ost, der er produceret i Grækenland af græsk fåre- og gedemælk.
Og det er jo egentlig fair nok. Det nytter sgu ikke noget at man bare gradbøjer betegnelser efter eget behov.

Men så fatter jeg bare virkelig ikke, at Knorr må bruge betegnelsen "Bearnaise", om deres pulversovs? Det har jo absolut intet at gøre med en bearnaise. Intet.
Hverken m. smag eller konsistens.
Og eftersom jeg er en bearnaisesnob, har jeg skrevet til Knorr:


"Kære Knorr.

Der er noget jeg har gået og tænkt over. Hvordan kan det være, at I kalder én af jeres pulversaucer for Bearnaise? Altså, groft sagt, så er det jo lidt at pynte sig med lånte fjer. Det ville jo svare til at jeg hev sværen af en svinekam, og kaldte den for en oksemørbrad.
Tag nu betegnelsen "Feta". Det må man heller ikke bruge i flæng. Der skal varen opfylde nogle krav, før den må hedde Feta.

Enhver der har smagt ægte bearnaise, ved jo at jeres på ingen måde minder om det. Så hvorfor, Knorr? Hvorfor? Det er en fornærmelse mod en lækker sauce, at den skal efterlignes af noget, som aldrig har set skyggen af en kokkejakke.

Jeg vil gerne komme med et forslag. I kunne i stedet kalde jeres sauce for Knorrnaise?


Med venlig hilsen Rødhætte. "


Nu er jeg så spændt på om de overhovedet svarer mig. Men det kan sgu da ikke være rigtigt, at folk bare kan hægte sig på en vogn, og skovle penge ind på falsk grundlag?
Det er pulvermad, for fanden! Hel- og halvfabrikata. I akkurat samme usle liga som pulverkartoffelmos, Frikalet og mandelessens i risalamande.

Folk er for dovne i et køkken.